۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

توکل

آیا واژه هائی چون توکل و توسل خارج از دیدگاه های دینی رایج نیز مفهوم می یابند؟ بنطر من جواب "آری" است. به این منظور من گسترشی از مفهوم "ایمان" را پیشنهاد می کنم که بر اساس قبول یک ناکاملی و نقص بنیادی در سه مؤلفه زیر است: اول، نقص در علم و آگاهی، دوم، نقص در توانائی، و سوم، نقص یا محدودیت درمسؤلیت. با قبول این سه ناکاملی بنیادین، فرد همواره خود را نسبت به امکانات و احتمالات موجود "باز" نگاه می دارد. تصمیم گرفتن و عمل کردن در عین باز نگاه داشتن خود به تأثیرات و امکانات، همان عمل ایمانی، و اثاره توکل خواهد بود. خصوصیت تعریف کننده توکل، باز بودن و منتظر بودن برای گشایش و تغییر (توسل) به جای فشار آوردن و زور کردن تغییرات است.

هرچه گفتیم، جز حکایت دوست،
در همه عمر از آن پشیمان ایم

چند لینک که به نوعی انگیزه نوشتن این پست بودند:

http://www.psychoanalysisdownunder.com.au/downunder/backissues/696/752/755

We have to wait patiently for this opening up to a different space or meaning to occur. It can’t be forced. We have to be in a particular state of mind, open to all possibilities, observant and with the mind uncluttered by memories, hypotheses

http://www.wawhite.org/uploads/PDF/E1f_9%20Ghent_E_Masochism.pdf

http://www.psychoanalysisdownunder.com.au/downunder/backissues/1138/1139/1144

۵ نظر:

  1. not directly related but in this video Soroush in few cases talk about the physical effect of "pray" which might be interpreted as "tavakol" one way or another. interesting discussion especially the second part of video and also in general it is amusing discussion and speech

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کدام ویديو؟ شاید لینک را فراموش کرده ای، داش حسین :)

      حذف
    2. https://www.youtube.com/watch?v=I1ZHBn65uws

      yup! here you go. It's a good one I gathered. enjoy

      حذف
  2. سپاس گزارم برادر سپاسی :)
    من یک بار در حدود دقیقه ۲۸ متوقف شدم، چون بعضی از تعابیر او (مثل عوام، و پائین تر بودن انها) روی اعصابم رفت، ولی نهایتا الان تمامش کردم، و در مجموع خوشم آمد، خیلی بیش از انچه که فکر می کردم.
    آلبته رویکرد من از روانکاوی تاثیر بیشتری گرفته تا از مذهب، ولی در خیلی جاها به یک نقطه می رسیم :)
    پایدار باشی

    پاسخحذف
  3. I thought you would, the only reason I suggested was since it was kind of related and recent. In regard to use of avaam, I think you should look at the context; it is about the richard dawkin's book and when such idiot gets so much attention you have to talk about them

    anyway mokhlesim

    پاسخحذف